Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Monoteisme

Apakah Monotheisme:

Monoteisme adalah sistem doktrin yang mengakui kewujudan hanya satu ketuhanan, yang mengikuti satu agama.

Pada masa ini, agama-agama monoteistik utama adalah Islam, Yahudi dan Kristian.

Para monoteis percaya bahawa orang yang bertanggungjawab untuk penciptaan semua benda di alam semesta hanyalah satu tuhan. Umat ​​Islam, sebagai contoh, percaya bahawa setiap sifat sifat atau aktiviti manusia adalah tanggungjawab dewa yang berbeza.

Sesetengah sarjana percaya bahawa agama pertama yang mengamalkan tauhid adalah Zoroastrianisme, yang diasaskan di Persia kuno oleh nabi Zarathustra.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Zoroastrianisme.

Adalah dipercayai bahawa konsep monoteisme secara beransur-ansur muncul melalui gagasan hanoteism (penyembahan satu tuhan, tetapi pengiktirafan kewujudan beberapa), misalnya.

Secara etimologis, istilah monoteisme berasal dari persimpangan kata Yunani mónos ("tunggal") dan théos ("deus").

Sesetengah agama monoteistik mengamalkan konsep tauhid yang beretika, yang dibangunkan oleh orang Ibrani, yang terdiri daripada idea sebagai Allah sebagai asas untuk etika dalam masyarakat.

Lihat juga maksud Theism.

Monotheisme dan Polytheisme

Tidak seperti monoteisme, yang terdiri daripada kepercayaan hanya satu dewa, politeisme adalah sistem keagamaan yang membuktikan kewujudan pelbagai dewa .

Politeisme adalah sangat biasa dalam tamadun purba, seperti Rom Purba, Yunani Kuno, Mesir Purba, dan lain-lain. Dewa-dewi masyarakat ini mewakili ciri-ciri yang berlainan sifatnya, serta dikaitkan dengan objek manusia, kegiatan dan hubungan tertentu, misalnya.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Polytheisme.

Kategori Popular

Top