Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi 5 Ciri-ciri Modenisme

Modernisme adalah gerakan artistik yang muncul pada awal abad kedua puluh, baik di Eropah dan di Brazil.

Gerakan ini mempengaruhi semua bentuk ekspresi artistik: lukisan, seni plastik, kesusasteraan dan seni bina.

Temui ciri-ciri modenisme yang menarik:

1. Berputus dengan pola tradisional

Keinginan untuk berehat dengan piawaian estetik formal dan tradisional adalah salah satu ciri paling kuat dalam modenisme.

Para seniman yang merupakan sebahagian daripada pergerakan modernis membuat pola-pola gerakan kuno, seperti simbolisme dan Parnassianisme.

Dalam kesusasteraan pemecahan pola tradisional sangat jelas dengan kehadiran sentimen anarkis yang didorong oleh keinginan untuk lebih banyak kebebasan. Penggunaan bahasa yang kurang formal dan lebih kerap juga mewakili pemecahan dengan masa tradisional.

2. Pengaruh pendapat dan pemikiran

Satu lagi ciri menarik gerakan modenis adalah kehadiran pemikiran dan pendapat artis dalam karya mereka. Dalam pandangan moden mengenai politik dan peristiwa sosial lain menjadi sebahagian daripada karya yang dihasilkan.

Modernisme, terutamanya dalam fasa kedua (1930-1945), dicirikan sebagai cara untuk mengungkapkan idea dan membincangkan isu-isu sosial. Jadi, tema yang paling umum dan sehari-hari adalah pengaruh yang besar terhadap seni yang dihasilkan semasa modernisme.

Kongsi Tweet Tweet

Di Cavalcanti - Colonas

3. Ciri-ciri modenisme Brazil

Modernisme Brazil (1922-1960) mencari ciri-ciri yang bersifat pergerakan di negara ini, dalam usaha untuk membezakan sedikit dari pergerakan di seluruh dunia.

Contoh-contoh modernisme di Brazil adalah penggunaan rasa humor dan kritikan terhadap situasi sehari-hari. Satu lagi ciri yang menarik dari modernisme Brazil adalah pencarian berterusan untuk kebebasan total dalam bentuk ciptaan dan ekspresi seni.

Kritikan radikal soalan-soalan sosial dan politik juga sangat kerap di Brazil, termasuk penerbitan manifesto artistik dengan kritikan sosial yang kuat, seperti penerbitan Manifesto Puisi Pau-Brasil, Manifesto Antropófago dan buku Casa Grande e Senzala .

4. Penggunaan Curves and Curls

Dalam seni bina moden dan melukis penggunaan lengkung adalah ciri yang sangat menarik.

Arkitek Catalan Antoni Gaudí adalah wakil seni bina yang paling terkenal dalam tempoh ini. Bangunan Gaudí mempunyai tanda banyak bentuk curvilinear. Di Brazil, arkitek Oscar Niemeyer merupakan wakil seni bina yang melengkung terkenal.

Kongsi Tweet Tweet

Antoni Gaudí - Casa Milà

5. Kebebasan bentuk dan penciptaan

Ciri-ciri ini sangat hadir terutamanya dalam kesusasteraan moden.

Kebebasan penciptaan, sebagai tambahan kepada penggunaan borang percuma, berkaitan dengan kebebasan tematik. Dalam kesusasteraan moden terdapat jenis kebenaran untuk mana-mana subjek diubah menjadi karya sastera.

Penulis mula menggunakan tanda baca dengan cara yang berbeza dari apa yang telah diperibadikan sehingga itu, sering meninggalkan teks dengan aspek yang hampir huru-hara.

Penulis dalam tempoh ini menggunakan bahasa bertulis tidak formal yang lebih dekat dengan realiti ucapan. Ayat bertulis mempunyai lebih banyak kebebasan dan penggunaan bahasa dengan sedikit formaliti membawa teks puitis lebih dekat kepada teks-teks yang ditulis dalam prosa.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna prosa.

Lihat contoh dalam puisi Debussy of Manoel Bandeira.

Di sini dan di sana ...

Di sini dan di sana ...

A newbie kecil ...

Di sini dan di sana ...

Di sini dan di sana ...

Berayun di udara melalui tangan seorang kanak-kanak

(Datang dan pergi ...)

Itu dengan sengaja dan hampir mati rasa skala

- Psio ...

Di sini dan di sana ...

Di sini dan ...

Novel kecil itu jatuh.

Lihat juga makna Modernisme dan Seni Moden.

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top