Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi Pareidolia

Apa itu Pareidolia:

Pareidolia adalah fenomena psikologi yang biasa berlaku kepada semua manusia, yang dikenali untuk membuat orang mengenali imej muka manusia atau haiwan dalam objek, bayang-bayang, pembentukan cahaya, dan dalam sebarang rangsangan visual rambang yang lain.

Walaupun ia lebih biasa kepada pareidolia imej, fenomena ini juga merangkumi bunyi-bunyi, menyebabkan urutan bunyi yang dapat ditafsirkan sebagai kata atau frasa dengan beberapa makna bagi pendengar.

Sebagai contoh, dalam lagu-lagu yang diterbitkan sebaliknya, ramai yang mendakwa mendengar mesej yang dianggap sebagai mesej subliminal, padahal sebenarnya ia tidak boleh lebih daripada bunyi pareidolia yang mudah.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna mesej subliminal.

Orang yang mendakwa melihat hantu, piring terbang, raksasa, dan peristiwa lain yang tidak dapat dijelaskan mungkin menjadi "mangsa" pareidolia. Perlu diingat bahawa pareidolia bukan penyakit .

Menurut penyelidik dan sarjana minda manusia, penjelasan yang mungkin untuk fenomena ini berkaitan dengan evolusi spesies manusia.

Keperluan manusia untuk hidup dalam masyarakat untuk terus hidup menjadikannya lebih mudah baginya untuk mengenal pasti wajah rakan-rakannya.

Orang yang mempunyai tahap sosiopati atau gangguan mental yang tinggi yang mempengaruhi kemahiran sosial mempunyai kesukaran yang lebih besar dalam mengenalpasti pareidolia, iaitu, mereka tidak dapat melihat muka atau bentuk manusia dengan mudah di awan, bintik-bintik dan objek lain.

Satu contoh bagaimana pareidolia hadir dalam kehidupan harian manusia adalah emotikon yang popular. Lukisan emotikon difahami oleh otak manusia sebagai representasi wajah. Simbol-simbol ini digunakan dalam komunikasi melalui mesej teks melalui internet dan telefon bimbit berguna untuk menyampaikan perasaan dan emosi.

Fenomena pareidolia adalah peribadi, ini bermakna bahawa walaupun seorang individu melihat wajah manusia dalam bentuk geometrik tertentu, orang lain mungkin tidak melihat imej yang sama.

Pareidolia mencerminkan kepercayaan seseorang, oleh sebab itulah orang-orang agama mendakwa melihat wajah Yesus Kristus di tempat-tempat tertentu, sementara ateis tidak dapat mengenal pasti imej yang sama dengan mudah.

Lihat juga maksud apofisis.

Kategori Popular

Top