Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Kizomba

Apa itu Kizomba:

Kizomba adalah tarian Afrika dan gaya muzik yang muncul di Angola pada pertengahan tahun 1980-an. Irama ini lahir dari gabungan semba, zouk dan genre-genre asing lain seperti merengue dan beberapa ballad dari Muzik Popular Brazil ).

Secara etimologis, kizomba adalah perkataan yang berasal dari kinbundo - bahasa Afrika yang masih bercakap di Angola dan yang membantu untuk membina beberapa ungkapan dan istilah yang diketahui di Brazil - dan yang bermaksud "pengagungan orang" sebagai cara merayakan kehidupan dan pembebasan hamba Afrika.

Band Angola "Os Fachos", dibentuk oleh anggota Angkatan Bersenjata Terbesar Angola (FAPLA), dikenali sebagai pendahulu kizomba (dalam acuan yang diketahui hari ini) pada tahun 1980-an.

Walau bagaimanapun, yang dikenali sebagai Kizombadas telah diketahui sejak lama dahulu. Antara tahun 1950-an dan 1960-an, kizombas dicirikan sebagai parti yang hebat, dengan campuran pelbagai jenis lagu dan tarian Afrika, sebagai bentuk perayaan budaya hitam dan kebebasan.

Kizomba ini boleh bercabang menjadi tiga sub-genera: " masa lalu " (irama klasik), " tarraxinha ", " cuadrinha " dan " penggemar ".

Kategori Popular

Top