Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

Definisi 8 Tanda untuk mengenal pasti orang cemburu

Orang yang cemburu boleh berjuang untuk berada dalam hubungan yang sihat dimana terdapat kepercayaan dalam hubungan dan perasaan orang lain.

Cemburu adalah perasaan yang merupakan sebahagian daripada hubungan manusia, tetapi bergantung pada bagaimana ia dapat mewujudkannya tidak boleh menyakitkan dan mendatangkan banyak bahaya kepada orang. Perasaan ini boleh hadir dalam mana-mana jenis hubungan: antara pasangan, rakan, keluarga atau bahkan dalam hubungan kerja.

Berikut adalah beberapa tanda utama yang mungkin menunjukkan bahawa anda sedang hidup dengan orang yang cemburu.

1. Tidak menghormati privasi anda

Kongsi Tweet Tweet

Orang yang sangat cemburu biasanya tidak menghormati keintiman dan privasi pasangan mereka. Sesetengah sikap yang menunjukkan sikap tidak hormat adalah: menjejaki telefon bimbit, rangkaian sosial, nota, dan persaudaraan.

Tidak menghormati keintiman juga boleh terjadi dengan cara lain yang lebih halus dan hampir tidak dapat dilihat, tetapi mereka sama sekali tidak menghormati. Ada orang yang cuba mengawal pemikiran para sahabat mereka. Sebagai contoh: sering bertanya soalan tentang perasaan anda, persahabatan anda, atau hubungan profesional anda.

Sikap jenis ini sangat memudaratkan hubungan, kerana saat-saat keintiman dan menghormati privasi adalah asas untuk hubungan yang seimbang dan sihat.

2. Kawalan dan perasaan pemilikan

Biasanya lelaki cemburu cuba mengawal pasangannya dalam beberapa cara. Orang yang cemburu, terutama mereka yang cemburu terhadap sifat-sifat yang paling sakit, boleh bertindak seolah-olah mereka memiliki sahabat mereka.

Adalah biasa bagi orang yang cemburu untuk mengawasi cara pakaian orang lain, bagaimana dia bercakap, dengan siapa dia mengekalkan hubungan persahabatan dan kerja. Ia juga biasa, dan tidak sihat, untuk beberapa pasangan hari ini untuk berkongsi kata laluan e-mel dan kata laluan rangkaian sosial mereka.

Kawalan ke atas pasangan dari masa ke masa boleh menjadikan hubungan ini sangat bergantung, ke arah meminta izin dari pihak lain untuk melakukan aktiviti, perjalanan atau keluar dengan rakan-rakan. Sekiranya sikap ini tidak dipatuhi dan hubungan dengannya boleh menjadi tidak sihat, berdasarkan kawalan dan tuduhan dan bukannya berdasarkan perasaan yang baik.

3. Pencarian berterusan untuk bukti pengkhianatan

Satu lagi ciri yang sangat umum adalah bahawa seseorang yang cemburu pasti akan dikhianati oleh pasangan. Perasaan ini lebih berkaitan dengan ketidakamanan anda daripada tingkah laku pasangan anda.

Dalam beberapa kes yang lebih ekstrem, cemburu mungkin dapat melihat bukti pengkhianatan yang dikatakan dalam sikap atau ucapan sahabatnya.

Adalah seolah-olah orang cemburu selalu cuba mencari bukti bahawa ketidakpercayaannya terhadap pengkhianatan adalah benar, iaitu, dia benar tentang ketidaksetiaan pasangannya.

4. Sikap ganas

Kongsi Tweet Tweet

Selalunya, hubungan di mana cemburu sangat hadir menjadi hubungan kekerasan dan penting untuk menyedarinya .

Keganasan dapat nyata dalam banyak hal, bukan hanya melalui keganasan fizikal. Terdapat juga keganasan emosi dan psikik, seperti perbualan yang menacing dan wacana yang merendahkan atau mengurangkan kualiti rakan kongsi.

Dalam banyak situasi, orang yang mempunyai tindak balas ganas kepada rakan kongsi mereka boleh menggunakan justifikasi bahawa mereka bertindak dengan cara ini kerana takut kehilangan pasangan mereka. Tetapi berhati-hatilah: tindak balas ganas tidak dapat diterima dan tidak boleh hadir dalam hubungan cinta, persahabatan atau keluarga.

5. Pencerobohan menjadi persahabatan dan hubungan keluarga

Orang yang cemburu sering mengalami kesulitan berurusan dengan perhubungan lain yang tidak termasuk mereka dengan persahabatan pasangan mereka. Perasaan ini juga boleh berlaku berhubung dengan ikatan keluarga.

Apabila perasaan seperti ini wujud dalam hubungan, cemburu dapat mengembangkan kebiasaan untuk membuat kritikan yang tetap persahabatan dan kualiti teman dan keluarga. Kritikan sering didorong oleh rasa cemburu dan rasa tidak selamat.

Salah satu akibat yang paling biasa dari jenis pencerobohan dalam hubungan peribadi adalah penghapusan rakan dan keluarga, sama ada kerana pasangan itu sendiri memutuskan untuk meninggalkan kerana tekanan yang dia menderita, atau kerana keluarga itu sendiri mendapati sukar untuk hidup dengan pasangan cemburu.

6. Pergaduhan berterusan

Orang yang sangat cemburu akhirnya mewujudkan persekitaran hidup yang tidak menyenangkan, penuh pergaduhan dan kecurigaan. Dalam hubungan yang didasarkan pada perasaan cemburu, pergaduhan boleh berlaku untuk apa-apa sebab, walaupun untuk isu yang sangat pedas.

Pergaduhan boleh dimotivasi oleh cemburu orang lain, dengan apa-apa perselisihan atau cara berpakaian. Mereka juga boleh berlaku melalui perasaan paranoid, ketika orang cemburu percaya begitu banyak dalam keyakinannya pengkhianatan sehingga ia bertengkar dengan pasangannya atas sebab-sebab ini.

Pergaduhan, apabila mereka berlaku secara peribadi, apabila mereka berlaku di tempat awam, boleh menjadi tanda peringatan bahawa hubungan itu tidak bermanfaat bagi pasangan.

7. Merasa tidak berpuas hati apabila anda tidak bersama

Kongsi Tweet Tweet

Hubungan yang termotivasi oleh cemburu boleh mendatangkan banyak kesan buruk dan salah satunya adalah perasaan tidak senang ketika pasangan itu tidak bersama. Perasaan ini termotivasi oleh idea yang salah bahawa ketika anda mencintai seseorang, hanya ada kebahagiaan di sisi orang itu.

Tetapi perasaan itu tidak sihat, dan jika itu berlaku, anda perlu memikirkan semula bagaimana hubungan anda dengan pasangan anda. Untuk hubungan yang stabil dan bahagia, orang perlu dapat menikmati kehidupan dan merasa baik bersendirian atau dengan orang lain.

8. Jangan gembira dengan pencapaian anda

Ini adalah ciri orang cemburu yang boleh dengan mudah berlaku dalam apa-apa jenis hubungan. Hubungan cinta atau persahabatan memerlukan kewujudan rasa kagum dan kebahagiaan tulen untuk pencapaian orang yang disayangi.

Apabila anda hidup dengan seseorang yang tidak menunjukkan kebahagiaan dalam kemenangan anda atau mengurangkan kepentingan pencapaian anda, anda harus memberi perhatian: hubungan itu mungkin tidak sihat.

Sebagai contoh: rakan sekerja yang tidak berpuas hati dengan promosi yang diterima oleh orang lain, kawan yang tidak meraikan persetujuannya dalam pertandingan atau teman lelaki yang tidak berpuas hati dengan pertukaran teman wanitanya.

Juga baca makna Jealousy.

Jawatan Popular, 2019

Kategori Popular

Top