Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pantang

Apa itu Abstinence:

Ketidakhadiran adalah perbuatan menjauhkan diri dari sesuatu, demi tujuan tertentu, sebagai contoh, pantang dari makanan untuk alasan keagamaan, seperti pantang dari daging.

Kekecualian adalah keputusan, sering dipaksa, yang menyebabkan individu tidak melakukan sesuatu yang lain, seperti minum, merokok atau menggunakan dadah. Kemalasan dikaitkan rapat dengan bahan toksik seperti alkohol atau dadah. Ada jenis pantang lain, seperti pantang makanan, pantang larangan disiplin, pantang seksual, dsb.

Pantang seksual adalah kekurangan hubungan seksual, selalunya dengan tujuan mencegah penyakit, seperti AIDS, dan penyakit kelamin lain. Pantang seksual berkait rapat dengan kesucian, dan dipraktikkan oleh orang muda dari beberapa agama, demi kesetiaan mereka.

Bersama dengan pantang, ada krisis pantang yang tiba-tiba, biasanya perubahan tingkah laku, seperti halusinasi dan sawan, pada orang yang sangat bergantung pada beberapa bahan. Istilah ini digunakan secara meluas berkaitan dengan penggunaan dadah haram, yang menghasilkan pergantungan fizikal dan psikik.

Perubahan fizikal dan psikologi yang disebabkan oleh pantang juga dikenali sebagai gejala penarikan diri, yang dicirikan oleh gejala-gejala seperti malaise, kebimbangan, kerengsaan, tekanan darah tinggi, insomnia, mual, pergolakan, takikardia, dan sebagainya.

Kategori Popular

Top