Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Carpe diem

Apa itu Carpe diem:

Carpe diem adalah ungkapan Latin yang bermaksud " menikmati hari" . Inilah terjemahan harfiah, dan tidak bermakna untuk menikmati hari tertentu, tetapi ia mempunyai akal untuk memanfaatkan sekarang, untuk menikmati masa kini .

Istilah ini ditulis oleh puisi Romawi Horace (65 SM-8 SM), dalam Buku I tentang "Odes", di mana dia menasihatkan sahabatnya Leucone dalam frasa: "... carpe diem, kuota kredit minimum." untuk frasa itu akan "... harapkan hari dan kepercayaan sedikit sebanyak untuk hari esok."

Makna Carpe Diem adalah jemputan untuk menikmati masa kini, menikmati saat-saat yang gigih tanpa memikirkan apa yang dipegang masa depan.

Lihat lagi : 7 Pengarang yang mengatakan Carpe Diem dengan cara yang luar biasa.

Horace mengikuti garis Epicurean dan berpendapat bahawa kehidupan adalah kecantikan ringkas dan mudah rosak. Sejak kematian adalah satu-satunya kepastian, masa kini mesti dimanfaatkan sebelum terlambat.

Carpe Diem hidup hari ini tanpa bimbang tentang esok. Ia adalah untuk menikmati kehidupan dan kesenangan masa di mana seseorang hidup. Ungkapan ini mempunyai tujuan untuk mengingati bahawa kehidupan adalah singkat dan tidak lama lagi dan oleh itu setiap momen mesti diambil kesempatan. Subjek ini sangat popular dalam skop kesusasteraan, dan sangat penting pada masa Renaissance dan Mannerism.

Dalam filem "The Poets Society Society", mesej " carpe diem " dipancarkan di titik tertentu kepada pelajar-pelajar muda untuk mengingatkan mereka tentang kelangsungan hidup dan oleh itu, mereka harus menjalaninya dengan cara yang luar biasa.

Konsep Carpe diem telah mencapai populariti yang besar dan oleh itu ramai orang membuat tatu dengan ungkapan itu dalam bahasa Latin.

Lihat juga:

  • Epicurean
  • Kelahiran semula

Jawatan Popular, 2020

Kategori Popular

Top