Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Assepsia

Apa itu Asepsis:

Assepsia adalah satu set prosedur yang bertujuan untuk mencegah pengenalan kuman patogen ke dalam organisma, alam sekitar dan objek tertentu. Ia adalah penjagaan dengan kebersihan dan kebersihan segala sesuatu yang mengelilingi kita.

Asepsis tangan tidak diragui merupakan proses yang sangat penting untuk mengelakkan penyebaran kuman yang boleh menyebabkan jangkitan, kerana tangan adalah laluan utama penyebaran mikroorganisma.

Oleh kerana kulit adalah takungan beberapa kuman patogenik, mereka boleh dipindahkan dari satu permukaan ke permukaan lain melalui sentuhan langsung (kulit ke kulit) atau secara tidak langsung melalui objek dan permukaan yang tercemar.

Perbezaan antara Assepsia dan Antisepsis

Asepsis adalah ketiadaan zat septik (bakteria dan bakteria yang menular atau patogen, contohnya) dalam persekitaran tertentu, melalui satu set langkah yang menghalang kemasukan dan percambahan pencemar.

Antisepsis adalah pembasmian kuman tapak atau organisma yang telah dijangkiti, melalui produk (microbicides atau microbiostats, misalnya) yang mengurangkan atau menghapuskan mikroorganisma.

Ketahui lebih lanjut mengenai perbezaan antara asepsis dan antisepsis.

Assepsia hospital

Hospital asepsis bertujuan untuk mengelakkan atau menghilangkan pencemaran objek, peralatan dan semua bahan hospital, serta kakitangan kesihatan yang menangani pesakit.

Kekurangan asepsis di persekitaran hospital adalah penyebab utama penyebaran jangkitan oleh mikroorganisma seperti virus, bakteria, protozoa dan sebagainya.

Asepsis boleh dilakukan dengan pelbagai cara, termasuk pembasmian kuman dan pembasmian kuman, yang dilakukan dengan menggunakan bahan-bahan yang membantu menghancurkan ejen-ejen infeksi.

Lihat juga: maksud Pembasmian.

Kategori Popular

Top