Disyorkan, 2019

Pilihan Editor

USD

Definisi Moderniti Bersih

Apa yang Modernity Bersih:

Ia adalah istilah yang dicipta oleh ahli falsafah Poland Zygmunt Bauman untuk menentukan masyarakat sekarang. Ia menganalisis dan mentakrifkan hubungan dan tingkah laku yang cepat dan cair dari dunia kontemporari, yang terjejas oleh kapitalisme global.

Keadaan bersih dan postmoderniti bersih

Banyak yang ditanya sama ada istilah modeniti cair berasal dari maksud yang sama dengan postmodernity. Walau bagaimanapun, Bauman meninggalkan istilah terminologi postmodern, yang, menurutnya, tidak lagi menjadi pemahaman dan menjadi pemikiran semasa yang hebat, dengan penulis memanggil diri mereka sendiri yang moden.

Penulis bekerja dengan idea bahawa masyarakat tidak hidup postmodernity. Pembentukan sosial dan institusi baru berasal dari kemodenan cair, yang melampaui kemodenan padat separuh pertama abad kedua puluh. Apa, sebagai akibatnya, telah meninggalkan konsep tingkah laku dan institusi yang rasional dan birokrasi .

Manusia dalam kemodenan cair ini dianggap cair, dengan fleksibilitas yang besar dari penyesuaian dan perubahan tingkah laku, intelek dan sentimental yang pelbagai, berikutan kadar transformasi masyarakat baru.

Bauman menggunakan istilah cair untuk membuat analogi kepada keadaan perkara yang paling banyak berubah.

Penulis melabelkan era moden sebagai pepejal kerana proses, masyarakat, dan hubungan tidak sesuai dengan sempurna di mana-mana persekitaran, mengalami kesukaran menyesuaikan diri dengan yang baru.

Lihat juga maksud Postmodernity.

Zygmunt Bauman - (1925 - 2017)

5 perkara utama kemodenan cair menurut Bauman:

  • Emansipasi : adalah hakikat bahawa orang menjadi ejen aktif dan penanya masyarakat dan jika dalam satu tangan terdapat pencarian yang lebih besar untuk kebebasan, di sisi lain ada juga tanggungjawab individu yang lebih besar;
  • Keperibadian : Bauman percaya bahawa identiti telah dibentuk oleh penggunaan dan individu telah membuat pilihan dan bertindak untuk dirinya sendiri, tanpa mempertimbangkan sifat-sifat seperti kerjasama dan perpaduan;
  • Ruang masa : penulis menekankan bahawa teknologi berfungsi sebagai agen perpecahan konsep ini. Menurutnya, ruang semakin besar dengan mesin yang lebih cepat dan lebih efisien dan semakin banyak akan sesuai dalam tempoh masa yang sama, kerana peristiwa serentak, yang kemudiannya juga mengembang ruang. Bauman juga datang untuk merawat kesesakan untuk pergi ke suatu tempat yang lebih kecil, kerana terdapat ruang maya (rangkaian sosial) di mana kita boleh pergi ke mana-mana tempat seketika yang kita mahu;
  • Pekerjaan : pengangguran moden moden adalah struktur dalam masyarakat makmur, kerana hubungan profesional tidak stabil dan tidak lama. Kemajuan berasal dari keyakinan diri dan pembangunan strategi dan tindakan jangka pendek;
  • Komuniti : terdapat kelemahan konsep komuniti, sejak masyarakat hari ini menetapkan hubungannya dalam bentuk jaringan, melalui hubungan yang dibuat dan dibatalkan berdasarkan kepentingan kontekstual.

Di samping itu, ia memberi penekanan kepada penyesuaian syarikat bersih itu. Oleh itu, identiti sosial berbilang, tidak membentuk label agama, kebangsaan dan juga profesion.

Transformasi keutuhan pepejal menjadi modeniti cair dan perbezaannya

Kemodenan pepejal diperluas ke bahagian abad ke dua puluh dan difahami oleh Bauman sebagai suatu tempoh di mana masyarakat hidup dalam tanggapan masyarakat, yang menghargai hubungan dan pengenalan antara manusia. Keseluruhan idea ini mempunyai konsep ketahanan dan rasa aman.

Walaupun dalam tempoh ini, prinsip berubah dalam rentak yang perlahan dan benar-benar dapat diramal, yang mungkin dapat dilihat dengan jelas di mana proses dan tingkah laku diikuti dan di mana mereka akan tiba. Oleh itu, masyarakat moden mempunyai rasa kawalan ke atas dunia, sama ada teknologi atau ekonomi, sebagai contoh.

Kedua-dua ciri utama masyarakat padat ini ialah organisasi aktiviti manusia dan institusi, sejajar dengan garis birokrasi.

Birokrasi merangkumi aktiviti dan institusi untuk menjadikan organisasi, supaya penalaran praktikal digunakan untuk menyelesaikan masalah hari ini.

Walau bagaimanapun, ketidakstabilan ekonomi global dan globalisasi telah menyumbang kepada kehilangan idea kawalan terhadap proses dunia.

Semua perubahan ini telah membawa ketidakpastian tentang keupayaan masyarakat untuk menyesuaikan diri dengan corak sosial baru, yang sentiasa cair dan berubah.

Dalam petikan dari dunia pepejal kepada cecair, Bauman menyoroti peralihan besar bentuk sosial: sama ada dalam kerja, dalam keluarga, cinta, dalam persahabatan atau bahkan dalam identiti seseorang.

Peralihan dari pepejal ke cecair mengandaikan bahawa peristiwa-peristiwa yang berlaku dalam kemodenan telah radikal diri mereka di dunia kontemporari.

Lihat juga maksud Revolusi Perindustrian.

Hubungan bersih

Kemodenan cair menghasilkan ketidakstabilan untuk segala-galanya di sekeliling kita, termasuk hubungan manusia dan kehidupan bersama, seperti kumpulan keluarga, kawan, dan lain-lain.

Apa yang ditunjukkan oleh Bauman dalam karya sasteranya adalah bahawa hubungan telah kehilangan kestabilan dan konsistensi yang wujud dalam kemodenan yang kukuh, mengubah diri menjadi pertukaran untuk hujung yang berbeza.

Bauman melakukan analisis yang lebih mendalam tentang hubungan afektif dalam karya sasteranya "Cinta Bersih", di mana ia mendekati struktur hubungan dalam kemodenan cair.

Dalam salah satu temu bualnya untuk media Brazil, Bauman memberi jawapan berikut apabila ditanya mengenai maksud Cinta Cecair:

Cinta cair adalah cinta "sehingga notifikasi kedua, " cinta dari standard barangan pengguna: menjaga mereka selama mereka membawa kepuasan dan menggantikan mereka dengan orang lain yang menjanjikan kepuasan lebih. Cinta dengan spektrum penghapusan serta-merta, dan juga kebimbangan kekal, melayang di atasnya. Dalam bentuk "cecair", cinta cuba untuk menggantikan kualiti dengan kuantiti - tetapi ini tidak boleh dilakukan, kerana pengamalnya dapat dimengerti dengan cepat atau lambat. Adalah baik untuk mengingati bahawa cinta bukanlah "objek yang dijumpai, " tetapi hasil usaha yang panjang dan seringkali sukar dan muhibah.

Lihat juga maksud:

  • Kapitalisme;
  • Kapitalisme Perindustrian.

Jawatan Popular, 2019

Kategori Popular

Top