Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Taoisme

Apakah Taoisme:

Taoisme adalah agama dan sebahagian falsafah tradisi Cina kuno. Terdapat berikut pencarian Tao, konsep yang sama dengan jalan atau kursus dan mewakili angkasa kosmik yang mencipta alam semesta dan semua benda.

Ideogram Cina boleh diterjemahkan ke dalam bahasa Portugis dengan cara, tetapi gagasannya lebih luas. Ini adalah aliran semula jadi peristiwa kehidupan yang mesti diikuti, sumber alam semesta.

Tao mempunyai peranan pencipta semua yang wujud, tetapi tidak diwakili oleh dewa tunggal. Terdapat beberapa dewa yang disembah di kuil Tao, dan Taoisme kemudiannya adalah agama politeistik.

Kuasa terbesar ialah alam, dan manusia harus membiarkannya pergi dan hidup seimbang dan harmoni untuk kebahagiaan dan umur panjang.

Terdapat dua elemen utama kehidupan: yin dan yang . Kedua-dua angkatan ini mewakili sifat duniawi: sifat feminin dan maskulin, baik dan jahat, cahaya dan kegelapan, dan sebagainya.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna yin yang.

Doktrin Taois percaya bahawa seseorang tidak boleh cuba memahami struktur alam semata tetapi mengemukakan kepada undang-undang semula jadi. Dan ia dipandu oleh tiga permata, yang akan menjadi belas kasihan, kesederhanaan dan penghinaan.

Antara cara untuk mencapai kepenuhan rohani melalui Taoisme adalah meditasi, amalan feng shui, membaca teks suci, dan nasib membaca atau ramalan.

Seperti falsafah Timur yang lain, seperti Buddhisme, Taoisme bukan sekadar agama, ia adalah cara hidup, sistem etika amalan dan ajaran yang memandu kehidupan para pengikutnya. Salah satu ajaran utama Taoisme mengajarkan detasemen barang material sebagai cara untuk mencapai jalannya.

Sebelum revolusi komunis China, yang berlaku pada tahun 1940-an, Taoisme adalah salah satu agama terbesar di China. Dengan dasar-dasar melemahkan agama dan falsafah yang menggalakkan idea-idea yang bertentangan dengan Parti Komunis, Taoisme telah melihat jumlah pengikutnya secara drastik menurun.

Oleh kerana sekatan-sekatan China ini, Taoisme akhirnya kehilangan kekuatan di negara ini, tetapi mendapati banyak penyokong di negara-negara seperti Hong Kong dan Thailand, dengan beratus-ratus candi.

Taoisme dan ajarannya dipopulerkan di seluruh dunia disebabkan amalan seni mempertahankan diri. Kung Fu, Karate, Judo, Tai-Chi-Chuan, antara lain menggunakan ajaran harmoni antara yin dan yang .

Akupunktur juga menggunakan pelbagai ajaran Taoisme, menggunakan jarum untuk mengimbangi tenaga tubuh, kerana mereka percaya bahawa ketika yin dan yang berada dalam ketidakharmonisan dalam tubuh, penyakit timbul.

Lihat juga makna akupunktur.

Antara ritual Taoisme adalah penyembahan nenek moyang, penindasan ekstrim, alkimia sebagai ubat untuk penyakit fizikal, keajaiban untuk memiliki kuasa atas alam semula jadi, dan necromancy sebagai cara untuk mengantisipasi masa depan.

Asal Taoisme

Taoisme telah dibangunkan di China pada abad ke-2, di Dinasti Maharaja Han. Ajaran Taois dikaitkan dengan ahli falsafah Lao Tzu, kontemporari seorang lagi ahli falsafah Cina terkemuka, Confucius.

Lao Tzu akan menulis Tao Te Ching, Tao Te Ching, buku Taoisme dan Kebajikan. Ia adalah buku dengan 5, 500 perkataan yang mengandungi ajaran agama dan falsafah yang diperoleh oleh Lao Tzu dalam mencari jalan.

Taoisme dan Konfusianisme

Falsafah Tao muncul sebagai pengantar kepada pengetahuan yang dikemukakan oleh Confucianism. Konfusius mengatasi kewajiban dalam masyarakat dan disiplin sebagai satu-satunya cara hidup. Walaupun Taoisme percaya bahawa ia berada dalam hubungan kontemplatif dengan alam semula jadi bahawa ia terjamin dari kehidupan yang sahih dan damai.

Taoisme di Brazil

Taoisme di Brazil datang bersama-sama dengan pendatang China, kebanyakan mereka melarikan diri Revolusi Komunis China pada pertengahan abad kedua puluh. Kedua-dua helai mencari ruang di negara ini, kedua Taoisme falsafah dan Taoisme agama.

Hari ini Taoisme di Brazil diwakili oleh Persatuan Taois Brazil, yang diwujudkan pada tahun 1990-an dan dengan ibu pejabat dan kuil di Rio de Janeiro dan São Paulo.

Taoisme falsafah dan agama

Taoisme kini dibahagikan antara arus keagamaan dan falsafah, dengan amalan dan pengikut yang berlainan. Taoisme falsafah adalah arus pemikiran yang mengikuti ajaran Tao sebagai cara untuk mencari harmoni dalam kehidupan dan alam, dan mempunyai pengaruh dalam masyarakat Cina hingga ke hari ini.

Ketahui lebih lanjut mengenai agama dan falsafah lain:

  • Buddhisme
  • Hinduisme
  • Islam
  • Rohani

Kategori Popular

Top