Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Citius, Altius, Fortius

Apa itu Citius, Altius, Fortius:

Citius, Altius, Fortius adalah moto rasmi Sukan Olimpik dan bermaksud "lebih cepat, kuat, kuat" dalam terjemahan dari bahasa Latin ke Portugis.

Dicipta oleh imam Dominican Perancis Henri Didon pada tahun 1891, frasa ini dipilih sebagai Motto Olimpiade oleh Baron Pierre de Coubertin, pengasas Jawatankuasa Olimpiade Antarabangsa (IOC) pada tahun 1894. Tetapi Citius, Altius, Fortius hanya dipertimbangkan secara rasmi motto Sukan Olimpik era moden pada tahun 1924.

Untuk menggalakkan atlet semasa pertandingan Olimpik, Citus Latin Citus, Altius, Fortius pada dasarnya adalah motivasi, dan sering dikutip oleh pesaing semua permainan Olimpik.

Sesetengah orang mengelirukan Motto Olimpiade dengan Kredo Olimpiade : "Perkara yang paling penting dalam hidup bukanlah kemenangan tetapi perjuangan; perkara pentingnya bukan untuk menang, tetapi untuk berjuang dengan baik " .

Creed Olimpiade diciptakan pada tahun 1908 dari inspirasi Tuhan Coubertin ketika menghadiri khotbah yang diberikan oleh Uskup Pennsylvania, Ethelbert Talbot, semasa Olimpiade di London.

Moto dan Creed bersama-sama mewakili semangat yang Sukan Olimpik harus menyampaikan kepada manusia: persekutuan, persaudaraan dan kesatuan di antara semua negara dan budaya di dunia.

Lihat juga: makna Simbol Olimpik.

Kategori Popular

Top