Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Alkimia

Apa itu Alchemy:

Alkimia adalah perkataan yang menunjukkan sains mistik yang dikenali sebagai kimia zaman purba atau Abad Pertengahan, yang tujuan utamanya adalah transmutasi satu unsur ke dalam yang lain .

Salah satu matlamat utama alkimia ialah menjadikan logam bukan berharga menjadi emas, seperti memimpin emas. Oleh itu, pelbagai usaha dibuat untuk mencipta batu ahli falsafah, yang akan mempunyai keupayaan untuk menjadikan logam menjadi emas.

Satu lagi sasaran alkimia adalah penciptaan elixir kehidupan atau keabadian, yang akan memberikan keabadian atau kehidupan yang berpanjangan kepada mereka yang meminumnya.

Alkimia adalah amalan yang sangat lama yang menggabungkan sains mistik dengan pelbagai bidang pengetahuan, seperti Fizik, Kimia, Perubatan, Seni, Metalurgi, Geometri dan Falsafah.

Walaupun pelbagai usaha dan matlamat tidak pernah dicapai, para alkemis bertanggungjawab terhadap pelbagai penemuan dan penemuan (seperti teknik mandi air untuk penyelesaian perlahan pemanasan dan penciptaan porselin).

Pada abad ketujuh belas Robert Boyle menafikan anggapan alkimia yang pelbagai dan meletakkan asas pertama sains yang kini dikenali sebagai kimia, bersama dengan Avogadro dan John Dalton.

Kata alkimia berasal dari al-kimiya Arab, yang berkaitan dengan konsep kimia.

Asal dan sejarah Alchemy

Beberapa pengarang mendakwa bahawa alkimia berasal dari Mesir, dan digunakan dalam pemulihan teknik embalming dan dalam pelbagai eksperimen dengan logam.

Walau bagaimanapun, penulis lain mendakwa bahawa China adalah buaian alkimia, dengan legenda yang membicarakan penggunaannya pada tahun 4500 SM

Pada abad keempat, alkimia telah dilarang oleh Kaisar Romawi Constantine. Seterusnya, sekitar 950, alkimia diperkenalkan ke Barat oleh orang Arab, khususnya ke Sepanyol, setelah mencapai kekuatan maksimalnya di antara abad keempat belas dan keenam belas.

Alchemy moden

Istilah alkimia moden menunjukkan percubaan untuk mengubah satu bahan kepada yang lain, menggunakan kemajuan sains dan teknologi yang dicapai pada hari ini.

Contohnya adalah kerja saintis yang telah membangunkan satu kaedah yang mampu mengubah simen menjadi logam.

Alkimia mental

Seperti kata alkimia yang berkaitan dengan subjek transformasi, ramai orang menggunakan istilah alkimia mental untuk menunjukkan satu set kaedah mengubah fikiran negatif ke dalam pemikiran positif melalui transmutasi mental.

Kategori Popular

Top