Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Sociopath

Apa itu Sociopath:

Sociopath adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan seseorang yang menderita sosiopati, psikopatologi yang menyebabkan tingkah laku impulsif, bermusuhan dan antisosial .

Sociopathy diklasifikasikan sebagai gangguan keperibadian yang dicirikan oleh egosentrisme yang dibesar-besarkan, yang menyebabkan mengabaikan perasaan dan pendapat orang lain.

Sociopath tidak mempunyai hubungan dengan nilai moral dan mampu meniru perasaan untuk memanipulasi orang lain. Selain itu, ketidakupayaan mereka untuk mengawal emosi negatif mereka menjadikannya sangat sukar untuk mewujudkan hubungan yang stabil dengan orang lain.

Sociopathy tidak menyembuhkan, namun kesannya dapat dikurangkan melalui psikoterapi dan ubat-ubatan preskripsi. Sociopath istilah istilah menunjukkan seseorang yang, walaupun mengalami sosiopati, mempunyai keadaan ini di bawah kawalan, iaitu kesan sosiopati tidak mempengaruhi banyak interaksi mereka dengan orang lain.

Ketahui apakah tanda-tanda 5 ini untuk mengenal pasti sociopath paling dekat dengan anda.

Perbezaan antara sociopath dan psychopath

Menurut Manual Diagnostik dan Statistik Gangguan Mental, kedua-dua psikopati dan sosiopati dianggap sebagai gangguan antisosial, dan mempunyai banyak ciri yang sama, yang menjelaskan mengapa mereka sering dilihat sebagai sinonim.

Terdapat banyak ciri umum, seperti mengabaikan undang-undang, norma sosial dan hak orang lain; kurang rasa bersalah dan tingkah laku ganas.

Salah satu perbezaan utama ialah sering psikopat adalah orang yang menarik dan popular, yang sering memegang jawatan kepimpinan dan dapat menarik orang kepada diri mereka sendiri.

Sociopath tidak begitu baik dalam tetapan sosial, sering dikelaskan sebagai orang antisosial. Walaupun demikian, sociopath dapat merasakan atau memaksa perasaan, seolah-olah menjadi selesa atau kandungan apabila sebenarnya dia tidak. Sebaliknya, psikopat sering berasa selesa dalam kumpulan, melihat ini sebagai peluang untuk memanipulasi orang lain untuk kepentingan mereka sendiri.

Kategori Popular

Top