Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Catupiry

Apa itu Catupiry:

Catupiry adalah tanda dagang Brazil keju curd .

Asal perkataan Catupiry tidak begitu jelas, tetapi beberapa pengarang menegaskan bahwa di Tupi-Guarani (bahasa asli Brazil), kata ini bermaksud "sangat baik".

Catupiry adalah satu kes jenama yang telah mencapai populariti yang begitu besar sehingga nama jenama diteruskan untuk menerangkan produk itu sendiri. Oleh itu, perkataan catupiry sering digunakan untuk menggambarkan sejenis krim kental, walaupun ia bukan jenama Catupiry.

Pengeluaran catupiry curd bermula pada tahun 1911 di Minas Gerais, yang dipimpin oleh imigran Itali Mário Silvestrini. Kemudian, pada tahun 1949 produk itu mula dibuat di São Paulo, di mana syarikat itu kini beribu pejabat.

Perkataan ini tidak dapat dielakkan berkaitan dengan dunia masakan, dan terdapat beratus-ratus resipi yang mempunyai Catupiry sebagai salah satu ramuannya. Ada di antara mereka pai atau periuk ayam dengan catupiry, udang dengan catupiry. Terdapat juga pizza dan kuih yang dibuat dengan catupiry. Di samping itu, di beberapa restoran, "à catupiry" adalah ungkapan biasa.

Kategori Popular

Top