Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Pengagihan budaya

Apakah peruntukan budaya:

Pengagihan budaya adalah penggunaan unsur-unsur tipikal budaya tertentu oleh orang-orang yang tergolong dalam kumpulan kebudayaan yang berbeza .

Ini adalah konsep antropologi dan merupakan subjek dari banyak perdebatan, terutamanya kerana ia dianggap sebagai akulturasi - perpaduan unsur budaya luar - oleh budaya yang dominan atas minoritas.

Dari tafsiran ini, peruntukan budaya dianggap sebagai amalan negatif, kerana ia terdiri daripada penggunaan unsur-unsur budaya tertentu tanpa pemahaman tentang makna simbolik dan sejarah tentang mereka.

Kajian antropologi mengenai peruntukan budaya (juga disebut "peminjaman budaya") telah muncul dengan peningkatan hubungan antara budaya yang berbeza di seluruh dunia.

Lihat juga: Makna kepelbagaian budaya.

Antara elemen yang biasanya sesuai dengan budaya adalah ungkapan budaya dari muzik, tarian, kostum khas, ungkapan linguistik, seni, masakan, aksesori dan sebagainya.

Pengagihan budaya tidak dianggap sebagai jenayah, tetapi ada orang yang menganggapnya sebagai tidak hormat besar dari sudut etika pandangan, karena unsur-unsur yang sesuai hanya diterima oleh masyarakat dari saat mereka diasimilasi oleh budaya dominan.

Bagi beberapa pengkritik, pengambilan budaya menjadi masalah apabila makna unsur-unsur ini diputarbelitkan dari konteks sejarah dan kebudayaan asalnya, bermula dengan menafsirkan tafsiran yang tidak jelas yang tidak mendedahkan inti dari kumpulan etnik yang mereka asalnya.

Pengagihan budaya tidak boleh dikelirukan dengan pertukaran budaya, karena yang terakhir ini memungkinkan pertukaran pengalaman budaya yang sama-sama dibagi antara kelompok-kelompok, tanpa kekekalan yang dominan. Peruntukan, sebaliknya, menurut pengkritik, ditandakan dengan penyerahan budaya yang ditindas oleh sejarah yang dominan.

Satu contoh kritikan terhadap peruntukan budaya adalah penggunaan unsur-unsur keagamaan budaya tertentu sebagai alat peraga fesyen oleh orang lain, menjadikan seluruh beban simbolik dan bersejarah unsur-unsur itu dikurangkan menjadi objek hiasan semata-mata.

Ketahui lebih lanjut mengenai makna Budaya.

Kategori Popular

Top