Disyorkan, 2020

Pilihan Editor

Definisi Mekah

Apa itu Mekah:

Mekah adalah bandar Islam yang paling suci. Di sinilah Nabi Muhammad dilahirkan dan di mana Kaabah adalah, kiub yang memegang batu hitam yang Allah akan dihantar kepada Adam untuk pengampunan dosa.

Mekah berada di Arab Saudi, di Timur Tengah, dan jauh kira-kira 80 km dari pantai Laut Merah. Berhubung dengan Brazil, di peta Mekah ditujukan ke arah timur.

Istilah Mekah juga digunakan sebagai tempat rujukan penting bagi kumpulan bukan agama tertentu. Contohnya: "Paris adalah Mekah Fesyen".

Makkah adalah nama yang diberi kepada ikan spesies Xiphias Gladius, yang juga dikenali sebagai Swordfish.

Tatanama mecA berkaitan dengan gen yang terdapat dalam sel - sel bakteria yang menjadikannya tahan terhadap antibiotik seperti penisilin.

Mekah juga merupakan nama perayaan muzik di Brazil, yang berlaku setiap tahun.

Makna Mekah untuk Islam

Mekah dalam bahasa Arab adalah Makka al-Mukarrama dan bermaksud Makkah, Yang Mulia. Kota-kota suci Islam yang lain adalah Madinah, juga di Arab Saudi, dan Yerusalem.

Ke arah Mekah bahawa orang Islam harus meletakkan diri mereka dalam solat lima waktu mereka. Dan semua masjid, kuil Islam, menghadap Makkah.

Arah untuk berdoa disebut Qibla, yang menunjuk ke mana Kaabah berada di Mekah. Koordinat yang tepat ialah 21 ° 25'21.15 "N latitud dan 39 ° 49'34.1" E bujur. Bagi orang Islam, Mekah dan Ka'bah menjadi titik fokus di mana doa diarahkan, bukan benda atau tempat untuk disembah.

The Caaba, rumah kudus Tuhan, berada di tengah-tengah Masjid Suci al-Mashid . Ia adalah kiub 15 meter, dilindungi oleh kain sulaman hitam dalam emas yang dipanggil kiswah . Retak di salah satu dindingnya adalah batu hitam, yang dipanggil dalam bahasa Arab Hajar-el-Aswad .

Batu itu adalah dari Adam dan Hawa, yang diutus dari syurga oleh Allah sebagai cara bagi pasangan untuk menebus dosa mereka. Ia pada asalnya putih, tetapi gelap kerana dosa-dosa anak-anak Adam, menurut Al-Qur'an.

Tidak ada perjanjian mengenai pembinaan Ka'bah, tetapi Abraham didakwa telah membina semula dan menerima batu itu oleh Malaikat Jibril.

Batu hitam tidak dapat difoto, tetapi ia terdedah dan dibiarkan disentuh, menjadi puncak ritual haji.

Haji adalah nama haji ke Mekah, dan mesti dibuat oleh setiap Muslim yang mempunyai keadaan kewangan dan kesihatan, sekurang-kurangnya sekali dalam hidupnya.

Sebagai destinasi pelancongan, Mekah mempunyai tempat menarik Masjid Masjid al-Haram, di mana Caaba, Gunung Jabal al-Nour, Gunung Arafat, dan kompleks Abraj Al Bait, yang dikenali sebagai Menara Jam. Tetapi hanya pengikut Islam yang boleh memasuki bandar suci.

Ketahui lebih lanjut mengenai Islam.

Kategori Popular

Top